love letterz..

To all my beloved readers, mohon tegur dan komen andai ada yang tidak kena dengan penulisan saya, mohon juga komen membina untuk meningkatkan mutu penulisan...

**Segala copy paste karya-karya di dalam blog ini adalah di larang, segalanya adalah hak terpelihara perahan otak saya. Terima kasih.

muah2 utk semua. Terima kasih atas sokongan!

yang benar dan tak tipu:
Adah Firaisaa
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday 30 December 2012

Cinta Hatiku Encik Naga (bab 4)



BAB 4

RAZ! OOO RAZ!”. 
Jerit Datin Raudhah agak lantang. Dia berdiri sambil bercekak pinggang, mendongak ke balkoni bilik anaknya.
“Ya Allah, bila lah anak aku ni nak hilang  jetlag nya. Ni dah masuk tiga bulan dah ni, alasan jetlag! Jetlag! Dia ingat aku ni tak biasa ke oversea bokali!” bebel Datin Raudhah sambil mengherotkan bibirnya ketika menyebut perkataan ‘jetlag’. Datuk Haidar ketawa melihat isterinya yang sedang membebel.
“Odah sayang, comel jugak awak ni kalau buat muka gitu deh, baru saya tahu bini kesayangan saya ni ada bakat buat lawak.” Kata Datuk Haidar sekaligus meledakkan ketawanya. 
Datin Raudhah berpaling dan memandang ke arah suami yang sedang asyik mengetawakan dirinya.  Dia berjalan ke arah gazebo kayu jati yang digunakan untuk bersantai setiap hari bersama keluarga.
“Ewah, sedap abang mengata saya ya? Duhai suami tercinta, tengok la perangai anak sulung kesayangan tu. Ini dah pukul empat petang, matahari dah nak terbenam semula dah boleh sesedap rasa dia tidur kat atas? Nasib baik hari ni Sabtu, pejabat cuti. Kalau tidak? Memang tak ada peluang awak nak ajak dia ke pejabat.”  Jawab Datin Raudhah sambil melabuhkan punggungnya di atas gazebo itu. Air terjun buatan serta kolam ikan yang dibina menambahkan lagi suasana ketenangan di dalam Villa Kasturi.
“Biarlah Odah, dia masih belum puas holiday lagi tu, saya dulu pun gitu jugak. Baru balik dari  study dah kena kerja, masuk pejabat bagai. Itu memang saja nak stresskan otak tu. Buat apa kalau dia kerja tapi hati dia tak suka, saya tok se anak saya jadi macam saya dulu kerja dalam terpaksa. Hasilnya, kualiti langsung tak ada. Akhirnya, daddy bagi saya cuti dua bulan, barulah saya betul-betul ready untuk berbakti pada company. Lagipun tak perlu tergesa-gesa, dia akan bekerja dengan syarikat keluarga, bukannya kena pergi interview ke apa.” Datuk Haidar menjawab panjang lebar sambil menikmati pisang goreng buatan isterinya. Datin Raudhah memang pandai memasak. Lagi-lagi kalau kuih tradisional. Pisang goreng yang biasa ni kalau tukang yang membuatnya adalah isteri tercinta, rasa sedap tu lain macam jadinya. Ada uumph! orang kata. Datin Raudhah menjeling tidak puas hati.
“Ha, manjakanlah sangat budak tu. Macamlah demo tu kuat sangat nak uruskan syarikat loni. Saya bukannya suruh dia kerja teruk-teruk, kurang-kurang bantu ringankan beban awak sikit pun cukuplah. Kalau awak biar je dia macam ni, bila dia nak rasa pegang tanggungjawab? Ini tidak, balik pukul tiga empat pagi, macam mana jetlagnya tak ada? Anak dengan bapa sama jah belaka.”
Datin Raudah muncung. Pandangannya dialihkan ke kolam ikan di hadapan.
Sudah, ini yang menjadi kelemahannya kalau si isteri dah menunjukkan muncung lapan belas. Dia bergerak mendekati isteri tercinta dan dipeluk isterinya dari belakang.
“Odah, mendidik anak-anak ni saya tak beghehi gunakan paksaan. Saya biarkan dia, bukan bermakna saya tak pantau pergerakan dia. Harraz tu, walau dia selalu balik lewat pagi, satu yang saya bangga dengan anak saya, dia ikut pesan awak, jangan jejakkan kaki ke tempat-tempat yang tak senonoh, tempat yang boleh datangkan bencana dan bermacam-macam lagilah yang awak pesan tu. Paling tidak pun dia melepak di rumah sepupu dia tu. Bukan ke mana pun. Kota Bharu ni tak ada apalah, bukan macam KL, JB yang ada disko dan sewaktu dengannya tu.” Cerita Datuk Haidar lagi. Dagunya ditongkatkan ke bahu Datin Raudhah.
Sepantas kilat Datin Raudhah berpusing mengadap muka Datuk Haidar. See?? Ikan dah makan  umpan. Tiada lagi muncung 18 tu. Percayalah!.
            “Betul ke abang? Mana abang tahu ni? Ke abang saja nak pujuk Odah ni?” Datin Raudhah merenung ke dalam mata suaminya. Menduga jawapan yang dia terima. Datuk Haidar senyum.
“Betul sayang, abang upah orang ikut Harraz. Anak muda loni bukan boleh percaya sangat, kita kena ikut rentak mereka, baru mereka tak meletup tak tentu hala, kan sayang?” Tanya Datuk Haidar manja. Dia memang seorang yang penyayang, dan tidak malu-malu menunjukkan kemanjaan serta kasih sayangnya pada keluarga. Seorang yang lemah lembut dan terlalu menjaga hati orang ramai.
Tiba-tiba,
“Papa, Mama! Raz kat atas ni dah habis segala rasa cemburu tau! Hahahahha..” jerit Harraz dari balkoni biliknya sambil ketawa. Datuk Haidar dan Datin Raudhah mendongak ke atas.
Anak bujang dah bangun rupanya.
            “Tak payah nak memekak kat atas sana tu, mai turun. Orang dah tiga kali makan nasi, kamu sepinggan pun belum sentuh! Bertuah punya anak. Turun!” jawab Datin Raudhah, suaranya ditinggikan sedikit untk memastikan Harraz betul-betul dengar apa yang dicakapkannya. Dia masih lagi berada di dalam pelukan suaminya. Tak perlu nak malu dengan anak sendiri, memang patut di tunjukkan kasih sayang antara mereka kepada anak-anak, biar jadi contoh. Bukan begitu?
            “Yelah mama, kejap lagi Raz turun. Raz nak mandi kejap. Mama dengan papa tunggu tau, Raz ada benda nak bincang okay.” Ucap Harraz dan terus menghilangkan diri di sebalik pintu gelongsor balkoni biliknya.
            “Ada orang mengintip kitalah daripada tadi rupanya bang, malu la pulak rasanya.”
            “Buat apa nak malu, ini yang patut ditonjolkan pada anak-anak. Kasih sayang kita yang sentiasa mekar walau usia kita makin meningkat. Orang kata seiring dengan perkembangan umur. ” Jawab Datuk Haidar. Berbunga-bunga betul! Kalah orang muda yang bercinta!


HARRAZ kembali melontarkan badannya ke atas katil. Kemesraan antara papa dan mama amat menggembirakan hatinya. Seronok melihat cinta dan kasih sayang kedua orang tuanya yang tak pernah pudar. Tersenyum-senyum sendirian dia sambil memeluk bantal. Dipenyek-penyek bantal itu sambil berimaginasi. Huh! Imaginasilah sangat, padahal berangan! Hehehehe…
Kan best kalau aku ada isteri, boleh jugak manja-manja. Tak adalah kesepian macam ni, asyik peluk bantal ini aje. Tapi kalau ada rezeki, tak nak pulak yang macam mama dengan Risya, asyik memuncung je. Perempuan yang langgar aku kat mall tempoh hari pun sama, kena sergah sikit pun dah macam itik mulutnya. Dah la bawak kereta macam dia seorang je bayar cukai, aku ni menumpang je atas jalan tu gamaknya. Mindanya berkomunikasi.
“Kenapa pulak aku ingat pada perempuan yang mengopakkan poket aku? Tak masuk akal betul!” Harraz membebel seorang diri apabila tersedar daripada angan-angan yang baginya tidak masuk akal.
“Mengaku je Harraz itu saja perempuan yang pernah kamu layan bercakap dalam dunia ni.” Kedengaran satu suara mengejekknya.
“Ingat aku ni tak laku sangat ke” jawab Harraz angkuh.
Eh! Bukan tak laku, tapi memilih dan cerewet! Dari kecil sampai besar, mamanya, Risya, dan neneknya sahaja rasanya perempuan dalam hidup yang dia rasa perfecto! Dalam perfecto pun banyak jugak komennya. Rasa perfecto pun sebab itu je wanita yang ada di sekelilingnya. Kalau ada yang tak kena pun, nak kritik tak boleh. Mati kena tembak balik nanti dengan mereka bertiga!
Masa study dulu pun, mana nak dipandang perempuan-perempuan lain, buang masa katanya.  Lagi-lagi kalau perempuan yang jenis suka merengek minta perhatian. Oh! Tolonglaaah…
“Eh, sudahlah berangan, buatnya adik tahu ada perempuan lain yang aku ingat, mau mati dia gelak, mandi lagi baik.” Ujar Harraz sendirian. Dia bangun dan menghilang di sebalik pintu tandas. Beberapa minit kemudian kedengaran air mencurah-curah diselangi lagu Hindustan, Dil Hai Tumhara dendangan penyanyi tak diiktiraf, Harraz sendiri!


 “LAH…. Kat sini rupanya mama dengan papa duduk, penat adik pusing satu rumah.” 
Tiba-tiba Hafsya Risya, satu-satunya anak gadis Datuk Haidar dan Datin Raudhah menegur. Mereka berdua berpaling secara serentak ke arah pintu gelangsar yang menghubungkan taman mini rumah mereka dengan ruang menonton di dalam rumah. Risya tersenyum sambil melangkah ke arah mereka, dan terus mengambil tempat di gazebo ukir itu.
Hafsya Risya, anak kedua merangkap anak bongsu pasangan Datuk Haidar dan Datin Raudhah. Berumur 20 tahun, sedang mengikuti diploma di tahun akhir dalam bidang perakaunan di Universiti Teknologi Mara. Seorang yang banyak cakap dan amat manja dengan abangnya, Harraz.
            “Risya dari mana ni? Mama ingatkan kamu ke universiti.” Tanya Datin Raudhah sambil menuangkan jus epal ke dalam gelas dan dihulurkan kepada anaknya. Risya menyambut.
            “Eh mama ni, hari inikan Sabtu? Mestilah Risya cuti, mana ada pergi universiti. Sekali sekala nak jugak rasa duduk di rumah, lagipun malas la nak drive ke Machang tu, jauh tau.” Risya menyedut dan menikmati jus di dalam gelasnya.
            “Mana la mama tahu, kamu selalu sangat sibuk beraktiviti kat Universiti tu, jarang sangat kamu lekat dirumah... kan papa? Orang tu orang penting universiti, habis semua kelab mahu dia join. Sekarangkan dah jadi senior, lagilah.” Perli Datin Raudah. Datuk Haidar ketawa.
            “Mama ni saje je nak usik Risya, kalau Risya tak ada kat rumah pot pet pot pet duk bebel. Ini Risya ada pun nak gege jugak? Ni yang rasa nak merajuk ni. Risya tubik baru tahu.” Risya memuncung.  Datuk Haidar ketawa.
”Ini spesis mama kamulah ni, asal merajuk je muncung lapan belas tu keluar. Lepas ni papa boleh guna bibir kamu untuk sangkut baju papa, tak payah beli almari dah. Sangkut je penyangkut baju tu kat bibir.” Datuk Haidar ketawa lagi. Risya tetap memuncungkan mulutnya.
Pap!
Bibir Risya ditepuk dengan telapak tangan.
“Sakitlah!!” Jerit Risya sambil memegang bibirnya yang mula merasa pedih. Harraz ketawa kuat, lalu mengambil tempat di sebelah bapanya.
“Padan muka, muncung lagi depan papa, mama. Ingat cantik sangat la duck face macam tu.”
“Dah mama yang usik Risya, Risya merajuklah. Yang abang sibuk tepuk mulut Risya kenapa?” Bentak Risya dengan suara yang bernada merajuk. Menahan geram.
“Ala…sayang abang dah merajuk la, tak jadilah bawak adik kesayangan abang ni jalan-jalan kejap lagi. Abang ingat nak ke Taman Tengku Anis kejap, nak pergi ambil gambar, lepas tu nak lepak dekat Tutti Fruitti, and then I want to go to somewhere, shopping may be. Erm… is there anybody want to go out with me??” Kata Harraz sambil mengenyitkan matanya ke arah Risya.
Risya teruja.
“Nak ikut!!! Nak ikut! Ala abang, boleh ya??” dek terlalu teruja, rajuk tadi sudah hilang ke mana. Bukan selalu boleh keluar berjimba dengan abang sendiri. Asyik sibuk merayap aje kerjanya. Adik di rumah sendirian dahagakan perhatian.
“Janji tak nak muka duck face lagi, tak cantik!”
“Yelah, yelah, nak bersiap kejap ye. Tunggu tau abang. Kalau lari, siap!” Risya bergegas naik ke ruang atas.
“Kalau bab berjalan, laju je anak mama seorang tu ye.” Harraz memulakan bicara dengan orang tuanya sambil tangannya mencapai pisang goreng.
“Mana taknya Raz, dah  nama anak mama mestilah sama. Mana nak tumpah kuahnya kalau bukan ke nasi. Bukan begitu mama?” Datuk Haidar menyampuk sambil ketawa. Harraz turut ketawa.
“Kamu berdua kalau bab mengenakan mama, memang excellent betul! Malas mama nak layan. Alih-alih mama jugak yang terkena. Harraz, apa yang kamu nak bincangkan?  Bukan main kamu menjerit dari balkoni tadi, agaknya satu taman  rumah kita ni boleh dengar kot?” Tanya Datin Raudhah sambil menepuk lembut paha anaknya.
“Oh, hampir terlupa pulak Raz. Papa, pejabat papa ada kosong tak sekarang?” Datuk Haidar dan Datin Raudhah berpandangan.
“Kenapa? Kamu ada nak masukkan sesiapa ke?”
“Bukanlah papa, come on! Harraz balik dah lama kot. Raz fikir, dah sampai masanya Raz bantu papa kan?”
Datuk Haidar dan Datin Raudhah berpandangan. Kemudian mereka tersenyum.
“Alhamdulillah…..berjuta-juta kali alhamdulillah Raz. Ini yang mama tunggu selama ni.” Datin Raudhah tersenyum lebar.
“Wah! This is good news for me!! That’s my boy, syukur alhamdulillah…. Dah lama papa nak tanya kamu pasal ni, tapi papa ingat tak nak memaksa kamu, nanti kamu malas kerja, betul tak?” Datuh Haidar ketawa.
“Betul tu pa, kalau tanpa persediaan, tak akan ada hasil , kalau ada pun, as a bad worker. Saya hanya ke pejabat, duduk atas kerusi dan hadiahkan senyum sumbing pada semua pekerja. Yelah, nak buat kerja mood tak ada, sudahnya tengok orang sekeliling dan senyum, kan pa?”
“Kan ambo oyak doh mama? Anak ambo, mesti tahu apa yang dikatakannya, betul tak? Don’t worry Raz, tempat kamu sentiasa ada, sentiasa kosong bilik tu. Bila kamu nak mula?” Ujar Datuk Haidar sambil mengangkat sebelah keningnya. Harraz ketawa. Datin Raudhah tersenyum gembira.
“Yelah…anak demo jelah yang pandai.” Datin Raudhah buat-buat merajuk.
Give me a week. Raz nak buat the best preparation sebelum bergelumang dengan kerja, bolehkan pa?”
Of course! Ambik saja lama mana masa yang kamu nak, tapi jangan sampai buat papa tertunggu-tunggu kat office tu sudah. Hahaha….” Mereka ketawa.
“Abang! Cepatlah, Risya dah siap ni, jom!” Jerit Risya. Dia berdiri di pintu gelongsor yang menghubungkan gazebo dan ruang rehat rumah.
“Amboi anak mama, kalau bab berjalan nombor satu! Jangan nakal-nakal nanti. Kesian abang kamu.” Pesan Datin Raudhah. Harraz berpusing melihat ke arah adiknya.
“Kot ye pun excited, salam dengan mama papa dulu sebelum pergi. Cepat!” Harraz bersuara. Risya tersengih-sengih, tahu salahnya. Terus dia menuju ke arah orang tuanya dan menyalami tangan mereka. Harraz turut melakukan hal yang sama, dan mereka bergandingan menuju ke kereta Harraz sambil bergurau.
Datuk Haidar tersenyum, bahagia melihat kedua-dua anaknya amat rapat antara satu sama lain.


“MAMA, Aliff nak yem!”
“Sekejap ye sayang, lepas kita hantar Abang Afiq ke kelas, kita beli ya?” ujar Marha lalu tersenyum memandang anak saudaranya, Alif. Walaupun sedang memandu, sesekali matanya dilarikan juga ke arah Afiq, anak sulung Mursyida. Apa yang seronok sangat dilihat sehinggakan mukanya dilekatkan ke cermin kereta. 
“Afiq, tengok apa tu sayang?” tegur Marha lembut. Anak saudaranya berpusing.
“Afiq tengok kereta. Mama, hari ni Afiq tok se gi Smart Reader boleh?” Afiq menunjukkan muka sedih. Marha senyum. Tahu sangat memek muka meminta belas tu.
“Tak bolehla sayang, kalau nak pandai kenalah belajar. Lagipun kelas tu bukan percuma, kena bayar tau? Kesian ibu dengan abah cari duit untuk bayar kelas Afiq. Mereka nak tengok Afiq pandai.” Pujuk Marha.
Walaupun dia yang membayar yuran kelas tambahan bahasa Inggeris di Smart Reader untuk Afiq, dia lebih suka memberitahu bahawa semua itu dibayar oleh kakaknya. Ini adalah kerana Marha mahu anak-anak saudaranya menghargai Mursyida dan Iman sebagai ibubapa yang terbaik.
Mursyida bukanlah tidak pandai, namun kerana dia adalah kakak sulung, dia lebih banyak membantu arwah mamanya dalam membesarkan adik-adik. Dia tidak menyambung pelajaran kerana tidak mahu keluarganya berasa susah. Alhamdulillah walaupun jodohnya dengan Iman yang tidaklah bekerja besar dan berharta, namun kebahagiaan terserlah di wajah mereka. Itu jodoh pilihan abah untuk Mursyida. Kata abahnya lagi, Mursyida memang seorang anak yang baik dan patuh. Berkat restu mama dan abahlah yang menjadi salah satu punca kebahagiaan itu milik Mursyida.
Pernah Marha bertanya kenapa abahnya menerima Iman walaupun Iman tidak berharta. Kata abahnya, kebahagiaan bukan terletak pada harta, namun ia terletak pada rasa ikhlas, jujur dan rasa tanggungjawab yang ada dalam hati. Kalau harta bertimbun namun dalam hati kosong, tak ada tanggungjawab, hubungan di antara dua manusia tak akan elok.. Dan ya! Marha bersetuju dengan pendapat abah. Bertuah Mursyida mendapat kasih sayang abah sehinggalah dia bergelar seorang isteri.
Marha menyapu air mata di pelipis. Rasa rindu membuak-buak kepada arwah mama dan abah tiba-tiba hadir. Walauapapun, dia tetap bersyukur abah dan mama sempat memberikan kasih sayang serta bimbingan kepadanya sehingga akhir hayat mereka. Semoga mama dan abah sentiasa dalam rahmat Allah.

"Jika perkara-perkara yang berlaku mengikut kehendak anda, anda bernasib baik, tetapi jika mereka tidak, anda sangat bertuah kerana mereka berlaku mengikut kehendak Allah."

No comments:

Post a Comment